Selamat Datang Ke Blog Keluarga Kami

Selamat Datang Ke Blog Keluarga Kami...di sini segala kisah suka duka pahit manis keluarga kami direkodkan sebagai kenangan terindah di masa hadapan.

Thursday 14 February 2013

Porridge

Antara koleksi porridge yang ummi selalu masak untuk anak-anak sebagai 1st food...

 Bubur Nasi + Ayam
 Bubur Nasi + Kurma
 Bubur Nasi + Ayam+ Lobak Merah
 Bubur Nasi + Ikan + Lobak Merah + Sawi
 Bubur Nasi + Ikan + Bayam

Bahan Utama
1/2 cawan beras

Bahan Perencah
Ikan/Ayam
Sayur-sayuran
Kurma

Cara-cara memasak:
Basically cara masak semua bubur ni hampir sama aje, bergantung pada bahan apa yang nak digunakan...ada yang ummi masak sekaligus macam bubur kurma dan ada gak yang dicampur peringkat demi peringkat seperti ikan/ayam dan sayur-sayuran...Selalunya ummi masak macam ni ah...

1. Beras dibasuh bersih dan direndam dengan air semalaman sebelum dimasak. Tujuannya untuk bagi beras kembang supaya tekstur bubur lebih lembut dan enak disamping dapat memendekkan masa memasak.
2. Bubur dimasak dengan api sederhana/kecil menggunakan air yang banyak...kalau xcukup air boleh tambah aje bila2 masa. Kalau nak bagi sedap sikit boleh ah tambah secubit garam...bab ni ayah selalu buat sebab dia kata bubur ummi xde rasa...heheheee
3. Untuk bubur kurma, ummi potong dadu kurma dalam 5-7 ulas dan masuk sekali ngan beras, jerang atas dapur....xtambah garam sebab kurma aje pun dah manis.
3. Untuk bubur ikan atau ayam pula, ikan/ayam dibasuh bersih dan direbus dengan air sampai masak. Bila ikan/ayam dah masak, sejukkan dan buang tulang (ikan), then campurkan dalam bubur yang sedang dimasak. Sup ikan/ayam tadi pun boleh campur sekali kalau suka.
4. Untuk sayur-sayuran, potong kecil-kecil dan campurkan dalam bubur yang dah hampir2 nak masak...kira xdelah nanti abis semua khasiat sayur2 tu kan...kononnyelah ;-)
5. Jangan lupa untuk selalu kacau dan jaga api masa memasak tu...takur terhangus lak nati...
6. Bila dah masak, sejukkan dan blend 2/3 kali...
7. Boleh simpan dalam peti ais, bila nak makan baru keluarkan dan panaskan sekejap atas dapur...

~ Selamat Mencuba ~


No comments: